Derfor valgte Bykle kommune Civis

- Et genialt værktøj til at nå ud til både beboere og hytteejere med nyheder og opdateringer fra kommunen, siger kommunikationschef Ole Birger Lien.

I marts 2023 tog Bykle kommune borgerappen Civis i brug. Nu knap tre måneder senere kan kommunikationschef Ole Birger Lien konstatere, at investeringen ser ud til at bære frugt.

- Bykle har knap 1.000 indbyggere, og der er allerede omkring 300, der har downloadet appen. Responsen har været stor, og vi har fået mange positive tilbagemeldinger.

Fokuserer meget på kommunikation

Mange norske kommuner oplever udfordringer med at nå ud til deres borgere med nyheder og information. Bykle har derimod en klar ambition om at være på forkant, når det kommer til kommunikation, siger Lien.

- Vi vil gerne være på forkant. Der sker hele tiden spændende ting i Bykle kommune og det er vigtigt, at folk er opmærksomme på det. Vores hjemmeside er den primære informationskanal, men for at nå ud til vores borgere skal vi også supplere med andre værktøjer.

Og netop her kommer Civis ind i billedet, fortsætter kommunikationsrådgiveren med over 20 års erfaring som journalist i lokalpressen i Setesdal.

- Civis er et værktøj, der passer perfekt ind i den offensive nyhedsformidling, vi efterlyser i kommunen. Når jeg udgiver en nyhed på hjemmesiden, går der samtidig en push-besked ud til alle, der følger Bykle kommune, hvilket gør det utrolig nemt at følge med i, hvad der rører sig i kommunen.

En god løsning, der når ud til flere

Er du glad for bjerge, skiløb og friluftsliv, kender du helt sikkert Hovden - den populære vinterdestination i Bykle kommune. Med hyttegæster og besøgende fra hele det sydlige Norge, især Kristiansand, Arendal og Grimstad, var Ole Birger Lien opsat på at finde en måde at nå ud til flere end dem der bor i kommunen.

- Vi blev inspireret af Kristiansand kommune, som allerede havde taget Civis til sig. En af fordelene ved løsningen er, at brugeren kan vælge at se opdateringer fra flere kommuner, og for en fritidskommune som vores er potentialet enormt, siger han og tilføjer:

- Jeg var ikke i tvivl om, at Civis kunne være det rigtige for os. Heldigvis er kommunaldirektør i Bykle, Karina Sloth, meget ambitiøs, når det kommer til kommunikation, så det var ikke svært at få grønt lys til at komme i gang.

Han fortæller, at det var nemt at vælge Civis af flere årsager – blandt andet prisen.

- Systemet koster lidt at sætte op, men de månedlige udgifter for en lille kommune som vores er minimale. Sammenlignet med mange andre kommunale satsninger i hundredtusindvis af kroner, var det ikke svært for Civis at gå videre, siger Lien.

Efter Bykle kommune tog app'en til sig, er kommunikationsrådgiveren blevet kontaktet af flere andre små kommuner, der spekulerer på, om løsningen måske er noget for dem.

- Mit svar var, at "der er ikke noget at undre sig over!" Civis er noget jeg kan anbefale til alle kommuner her i landet, og for små kommuner er det også næsten gratis at prøve.

Bidrager til opbygning af omdømme

Bykle kommune ligger på toppen af ​​Setesdal - og vil gerne være langt fremme, også i overført betydning. Ole Birger Lien mener, at Civis i kombination med stor aktivitet på hjemmesiden er med til at skabe stolthed og engagement i det, der sker i kommunen.

- Vi oplever, at mange har fornemmelsen af, at vi forsøger at være synlige og proaktive, og det gør os endnu mere motiverede til at arbejde videre med at kommunikere og få endnu flere brugere.

Og målet er klart:

- Vi får over 1.000 følgere på sigt. Plus alle hyttegæsterne, selvfølgelig.

Læs mere om Bykle kommune på deres hjemmeside her.


Billedet fra venstre digitaliseringschef Vidar Johnsen, kommunikationschef Ole Birger Lien og længst til højre rådgiver Eivind Ilje Tveit.

Forrige
Forrige

Styrk kommunens varsling og kriseberedskab med borgerapplikationen Civis

Næste
Næste

Fordelene ved en fælles borgerapp og brand for kommunerne